Julian Assange’s WikiLeaks VS Mir Shakil ur Rahman’s Mickeyleaks

Related article:

A glaring example of how ISI dictates Pakistani newspapers: The case of a missing WikiLeak cable

Let Us Build Pakistan rightly claims that ‘Jang group’ is inherently biased against democratic politics, is continuously propagating misconceptions about Pakistan Peoples Party led civilian government and is also preaching hate toward neighbor countries. It is basic journalistic principle that news should be reported in neutral terms and published after cross verification but this group always ignored basic journalistic principles i.e(fact-checking/two independent sources rule).

Global leaders and all the concerned citizens of the world are continuously praising Julian Assange by saying that he is doing better work than many journalists and diplomats and they also questioning his arrest. It appears every person who believes in democracy and freedom suporting WikiLeaks showing concern for Julian Assange and declaring him as a real hero of Cyber-Age.

A former CIA agent whose duties included briefing the first President Bush and Ronald Reagan, has written an open letter of support for WikiLeaks and its founder Julian Assange.

Ray McGovern told Close Up he considers Assange to be a hero for “challenging the empire”

McGovern says WikiLeaks is doing the job the mainstream media has stopped doing. And WikiLeaks has given the public an “incredible” insight into the reality of what is happening in Iraq and Afghanistan

“Why was Mr. Assange hidden in prison?” Russian Prime Minister Vladimir Putin asked at a news conference. “Is this democracy?”

Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva said Thursday in Brasilia. “There is nothing, nothing for freedom of expression and against the imprisonment of this guy who was doing better work than many of the ambassadors.”

“The brave man was arrested because he was exposing the real face of the big powers,” Tariq Naeemullah said.

Hundreds of protesters gathered in three Australian cities today to rage against the arrest of Julian Assange. Some wearing face masks, they marched, chanted and waved banners as they called for the release of the WikiLeaks founder.

The government was branded “sycophants to the US” for condemning Mr Assange’s website while campaigners raised $250,000 to buy advertisements in the New York Times supporting him.

Protesters also criticised his arrest in Britain, during rallies in Brisbane, Sydney and Melbourne.

Many see his detention as an attempt to hinder the continued release of hundreds of thousands of government files through WikiLeaks.

“Assange is a hero of our time, telling truth is not a crime,” the marchers chanted.

WikiLeaks supporters have vowed to wreak havoc on companies that are deemed as enemies of the whistleblowing website, and UK’s biggest online retailer Amazon has been cited as the next target.

It’s interesting to note that WikiLeaks has won awards including the 2008 Freedom of Expression award from the Index on Censorship and the2009 Amnesty International human rights reporting award.

A day after his arrest in London, WikiLeaks founder Julian Assange has defended his website. In his op-ed Assange says democracies require strong media to keep governments honest, and WikiLeaks plays a role in this.

WikiLeaks has also provoked fury in Washington for publishing some of the 250,000 documents it has obtained from US embassies around the world -and have caused traditional media outlets to rethink how they report on sensitive information. The New York Times released a statement explaining that it believes that the “documents serve an important public interest, illuminating the goals, successes, compromises and frustrations of American diplomacy in a way that other accounts cannot match”. It went on to acknowledge the reality though that if it did not publish the documents another newspaper inevitably would with the United Kingdom’s The Guardian, France’s Le Monde, and Spain’s El Paris all granted access. In some ways the exclusive publication of these documents has also driven jealousy amongst the media with independent journalist Anthony Lowensteinsuggesting reporters lack a backbone in challenging government condemnations.

The U.N.’s top human rights official raised the alarm Thursday over officials’ and corporations’ moves to cut off WikiLeaks’ funding and starve it of server space – something she described as “potentially violating WikiLeaks’ right to freedom of expression.”

Navi Pillay also expressed surprise at the scale of the online attacks that have targeted major American financial players – in some cases denying access to their websites for hours at a time.

“It’s truly what media would call a cyber-war. It’s just astonishing what is happening,” Pillay told reporters in Geneva.

Pillay said if WikiLeaks had broken the law “then this should be handled through the legal system and not through pressure and intimidation.”

Julian Assange’s WikiLeaks show us what democracy should be about: transparency. Governments should be ashamed of the gulf between what they say in public an what they say behind closed doors.

The flow of online support has also sparked some solidarity on the streets. One pro-WikiLeaks protest in Australia sent about 250 demonstrators into the streets of Brisbane, surprisingly even in the central Pakistani city of Multan, dozens took to the streets to protest Assange’s detention.

And, on the contrary the whole world condemning ‘Jang Group’ for its policies and Latest Fakeleaks. If there’s anything more exiciting than real WikiLeaks revelations, it’s fake ones, interestingly this cable not revealed by Wikileaks but our leading publishing groups, who have been continuously advocating for ‘sovereignty’ and ‘self reliance’ , so keeping these high values in mind they recently invented their own ‘cablegate’, and here it’s first revelation, “Enough evidence of Indian involvement in Waziristan, Balochistan,” read the front-page story in the News; an almost identical story appeared in the Urdu-language Jang, Pakistan’s bestselling daily. So ‘proudly creator’ can brand it like ‘Mickeyleaks’ .

On Thursday, Pakistan was shaken as the front pages of several of its major dailies were splashed with damning WikiLeaks stories accusing the Indian government of conspiring with Hindu fundamentalists and supporting Islamist militants in Pakistani tribal regions. Other cables described India’s top generals as “as vain, egotistical and genocidal,” while in the same breath lavishing praise on Pakistani generals.

The Australian in it’s Op-Ed writes, IN the maelstrom of competing WikiLeaks revelations, the temptation to gild the lily was probably always going to be too great to resist.

And so it proved for a few of Pakistan’s more enthusiastic media players, who yesterday cited leaked US diplomatic cables describing senior Indian generals as egotistical and genocidal, and linking Indian intelligence agencies to the Taliban insurgency in Waziristan and the Balochistan separatist movement.

According to the BBC report, Pakistani newspapers have admitted they were hoaxed after publishing reports based on fake Wikileaks cables containing anti-Indian propaganda.

PTI, reporting from Islamabad, said the papers had “reproduced an elaborate Internet hoax”. The Guardian, which is one of the newspapers partnering with WikiLeaks in the publication of the cables, said the reports could be “the first case of WikiLeaks being exploited for propaganda purposes”.

The Guardian which first published the cables have now proved that the reports in Pakistani dailies are fake and not accurate. Guardian did it own searches and here’s what it published after that:

An extensive search of the WikiLeaks database by the Guardian by date, name and keyword failed to locate any of the incendiary allegations.

It suggests this is the first case of WikiLeaks being exploited for propaganda purposes.

The controversial claims, published in four Pakistani national papers, were credited to the Online Agency, an Islamabad-based news service that has frequently run pro-army stories in the past.

No journalist is bylined.
Red-faced, Pakistan newspapers and websites retracted the fake WikiLeaks stories they published yesterday and apologised saying they regret publishing the stories.

The English-language Express Tribune newspaper, a Pakistani affiliate of the International Herald Tribune, published a front-page retraction.

The daily said it “deeply regrets publishing this story without due verification and apologises profusely for any inconvenience”.

But Urdu daily Jang, which had reported the fake Wikileaks story on its front page, did not mention it on Friday.

Surely it requires no profound wisdom or special knowledge about Journalism and communication to see fundamental flaws in ‘News Reporting’, even layman can easily detect jang group’s bias against civilian democratic government and it’s anti peace propoganda by using simple journalistic techniques. If you review and analyze the content of it’s messages, it’s leading writer and columnist and jumping jack anchors always highlight negativity and one-sided version and mostly they don’t include alternative points of view and even they don’ t fairly and honestly present alternative arguments plus they deliberately ignore obviously conflicting arguments. they even used negative words and images to describe other points of view and ascribe negative motivations to alternative points of view.

Here is a really interesting  comment at ‘Cafe Pyala’ by Sagar:

Isn’t this the same group that promotes ‘Aman ki Asha’ jointly with

Times of India. Wonder why only Asha (hope) and why not actual Aman

itself? And how can someone claiming to promote ‘Aman’ call themselves

the ‘Jang’ group? Strange paradox.

Let Us Build Pakistan rightly claims that ‘Jang group’ is inherently biased toward democratic politics, it is continuously propagating misconceptions about Pakistan Peoples Party led elected civilian government and it is also preaching hate toward our neighbor countries. It is basic journalistic principle that news should be reported in neutral terms and published after cross verification but this group always ignored basic journalistic principles i.e(fact-checking/two independent sources rule).

And excellent suggestion by our fellow bloggers at “New Pakistan”:

This isn’t just about whether or not the media is reliable – it’s about whether or not the media is intentionally or unintentionally sabotaging our national security. In any other country that claims to view journalism as a serious institution, a scandal of this magnitude would result in massive sackings. It will be instructive to see whether or not Mir Shakil-ur-Rahman has the courage and the principles to clean house.

Because let’s face it. Jang Group is humiliated today, as is the entire nation. But if Mir Shakil-ur-Rahman doesn’t care about how his company and his nation look in the eyes of the rest of the world, he doesn’t have to do a thing. The people who read and believe this crap don’t read The Guardian, even if they do read English, so they likely don’t even know about the situation.

No matter what Jang decides to do internally, though, the courts should immediately begin an inquiry into this mess. Seriously, if there was ever a cause worthy of suo moto notice, is this not it? How can the FO expect India to be cooperative while Jang is running defamatory articles about them? We want the Americans to treat us with respect while Ansar Abbasi is on TV telling Moeed Pirzada that all this WikiLeaks stuff is a big American conspiracy and saying that there are no boundaries to the ruthlessness and carelessness of Americans. Where is Mir Shakil-ur-Rahman while all of this is happening?

If Jang Group wants to be a joke, that’s fine. They can continue selling all the fictions they want. But when they start publishing crap that undercuts the ability of government and military officials to do their jobs, that is where we need to draw the line. I strongly believe in a free media. And I strongly defend the right – even the responsibility – of the media to hold the government accountable. But I do NOT support the right for anyone in the media to SABOTAGE the government.

13 responses to “Julian Assange’s WikiLeaks VS Mir Shakil ur Rahman’s Mickeyleaks”

  1. Papers embarrassed after citing fake anti-India memos

    Leading Pakistani newspapers have retracted bogus WikiLeaks reports that were believed to confirm anti-India conspiracy theories.

    Admitting it had been fooled by fake U.S. diplomatic cables, the Express Tribune said it “deeply regrets” publishing articles based on the phoney memos. The paper, which partners with the International Herald Tribune in Pakistan, was among several in the country to cite hoax memos allegedly revealed by the whistleblowing website WikiLeaks.

    Among the claims in the phoney — and reportedly crude — cables were false reports about a “Bosnia-like genocide” in Indian-administered Kashmir.

    U.S. envoys were also said to believe that the Indian military was supporting “Hindu fanatic groups,” and that one Indian general, Deepak Kapoor, was “incompetent” and “rather a geek.”

    The News, a daily newspaper, wrote: “[Kapoor’s] war doctrine, suggesting eliminating China and Pakistan in a simultaneous war front, was termed as ‘much far from reality.’”

    WikiLeaks recently distributed some 250,000 classified U.S. diplomatic cables to select media outlets, revealing embarrassing insights into the affairs of world leaders and, according to opponents, compromising national security.

    British newspaper The Guardian, which has access to the full WikiLeaks cables, said a search of its database for the supposed anti-Indian revelations turned up no results.

    It is believed that the phoney cables were planted as propaganda by Pakistani intelligence.


  2. Pakistan media retract fake WikiLeaks story
    (AFP) –
    ISLAMABAD — Leading Pakistani newspapers on Friday retracted an explosive story that used fake US diplomatic cables to brand Indian generals “genocidal” and accuse New Delhi of sponsoring militants.
    The News claimed on Thursday that cables released by WikiLeaks showed Indian spies were supporting Islamist militants in Pakistan’s northwest tribal region of Waziristan and the southwestern province of Baluchistan.
    Datelined from Washington, the newspaper told how US diplomats thought of one Indian general as “incompetent” and a “geek”, and of another as “self-obsessed, petulant and idiosyncratic” and “barely tolerated” by subordinates.
    It likened another to late Serbian strongman Slobodan Milosevic “with regard to butchering Muslims through war crimes” in Indian-held Kashmir.
    But on Friday The News wrote that “on further inquiries, we learnt from our sources that the story was dubious and may have been planted.”
    The News said the report originated from some local websites “known for their close connections with certain intelligence agencies”.
    A variety of Pakistani newspapers carried the report on Thursday, crediting the story to the Islamabad-based Online news agency, where a receptionist on Friday refused to put through telephone calls from AFP to senior editors.
    English-language newspaper The Express Tribune also published a front-page retraction, saying it “deeply regrets publishing this story without due verification and apologises profusely for any inconvenience”.
    India and Pakistan have fought three wars since independence from Britain in 1947 and Pakistan’s powerful military establishment continues to see India as its primary threat, despite a Taliban insurgency along the Afghan border.

  3. Pakistani media embarrassed by fake WikiLeaks disclosures
    Islamabad: The Pakistani media was in an acute embarrassing position on Friday and offered apologies to the public after it published false stories about India based on fake WikiLeaks reports.

    The media on Thursday carried reports about India’s ‘anti-Pakistan activities’ in the country’s tribal areas and Afghanistan.

    Dunya TV said on Friday that ‘the report released by a news agency attributing some statements to the US envoy in India that it (India) was involved in anti-Pakistan activities were found untrue’.

    ‘It only goes to show that media is now being used for propaganda activities as well,’ Dunya TV added.

    ‘Pakistan wanted India to stop Balochistan interference’

    The dispatch of the news agency, prominently carried by most leading Pakistani newspapers on Thursday, quoted the US ambassador in India as saying that ‘India was ready for war with Pakistan in 2004’. ‘India was also carrying out anti-Pakistan activities in the country’s tribal region bordering Afghanistan,’ it said.

    Pakistan’s Foreign Office, in its reaction, had even gone to the extent of saying that ‘it was already aware of Indian designs in tribal areas and Afghanistan’, after the spokesman was questioned about the latest disclosures in the weekly briefing.

    However, the US State Department’s denial of the referred cables gave a new spin to the entire episode.

    ‘We are conscious of our responsibility towards the audience, and the media should not be used like this at the behest of vested interests,’ said Pervez Shaukat, president of Pakistan Federal Union of Journalists. ‘It is awful to know that the story carried malicious designs,’ said Urdu daily Khabrain.

    ‘It only goes to show how the media can get carried away in the heat of the moment without checking the facts,’ said daily Jang.

    The News and Express Tribune dailies carried retractions on Friday, while the TV channels ran stories to offer apologies to the general public.

  4. WikiLeaks fake cables – Pakistani newspapers admit they were hoaxed
    Papers apologise to readers for publishing anti-Indian comments alleged to have been said by US officials

    Two leading Pakistani papers admitted today they had been hoaxed by a fake account of the WikiLeaks cables that portrayed Indian generals as vain, “geeky” and engaged in a “genocide” against Muslims in Kashmir.

    The News admitted the story “was dubious and may have been planted”. The left-leaning Express Tribune, which is published in co-operation with the International Herald Tribune, offered “profuse” apologies to readers.

    The bogus story – a laundry list of Pakistani nationalist accusations against archrival India – may be the first use of the WikiLeaks revelations for propaganda purposes, and underscores the depth of hostility between hardliners in the two countries.

    According to the reports, American diplomats issued withering portrayals of top Indian generals, calling one “self-obsessed, petulant and idiosyncratic”.

    There were also accounts of covert Indian intelligence funding for Islamist militants in Pakistan’s tribal belt, and for Hindu extremists inside India.

    The fake files also carried accounts of US officials heaping praise on Pakistan’s top generals and exonerating the Inter-Services Intelligence (ISI) agency of any involvement in the 2008 Mumbai attacks.

    A search of unpublished cables in the WikiLeaks database proved the claims to be entirely baseless, and by this morning two of the five papers that published the story hurriedly retracted it. The exact source of the claims is murky.

    The News, a major English language newspaper, said the story had been written by Online, a small Islamabad-based news agency. The story quoted Online owner Mohsin Baig saying that his staff “were themselves unclear about the source of the story”.

    Later the editor of Online, Siddique Sajid, said his reporters had “lifted the news” following a Google search of WikiLeaks stories.

    The absurdity of the fake story is heightened by the fact that the real WikiLeaks contradict some of the more outlandish claims.

    The fake claims say the US believes that Hemant Karkare, a police investigator killed in the 2008 Mumbai attacks, was secretly targeted by his own government to stop a probe of Hindu extremist groups.

    But in late 2008 the US ambassador to New Delhi wrote that such a suggestion was “completely unsubstantiated”, “outrageous” and “outlandish”. In stiff criticism of a Congress party minister who supported the idea, David Mulford accused the party of “pandering to Muslims’ fears”.

    He wrote: “Crass political opportunism swayed the thinking of some Congress party leaders.”

    An account of US diplomats describing the Indian army chief, General Deepak Kapoor, as an “incompetent combat leader” and “rather a geek”, is also unfounded.

    The WikiLeaks files contain at least four references to Kapoor, none of which used such language. Instead they show the Indian general as an implacable opponent of Pakistan.

    In June 2009, Kapoor used a meeting with US national security adviser Jim Jones to claim that Pakistan was home to 43 “terrorist camps”, while rejecting suggestions of engaging in fresh peace talks.

    “There’s a trust deficit between the US and Pakistan but there’s also one between India and Pakistan,” Kapoor reportedly said.

    The fake files debacle provoked soul-searching in the usually vigorous Pakistan news media, which has exploded in size in recent years with the advent of dozens of new TV channels.

    “This is a very sorry state of affairs,” said Afzal Khan, a former director of the state news service, Associated Press of Pakistan.

    “Any editor should have seen that this was very obviously a planted story.”

    Addressing the papers caught out, media commentator Nadeem Farooq Paracha tweeted: “Sirs, your flies are open.”

    But several rightwing media outlets appeared to be trapped in denial. The Nation, a small English language daily, published an editorial today saying the report exposed the “true face” of India.

    And Ahmed Quraishi, a pro-military Pakistani TV personality who had also been caught out, accused the Guardian, New York Times and Der Spiegel of also peddling propaganda, describing the papers as “establishment publications par excellence”.

    The top Urdu language papers, Jang and Nawa-e-Waqt, which sell many more copies than English publications, also declined to retract the story.

    Last weekend Nawa-e-Waqt supported calls by a Muslim cleric for a Christian woman accused of blasphemy to be killed.

    Some bloggers said the furore also contained lessons for WikiLeaks.

    Writing in Foreign Policy, Joshua Keating said the piecemeal manner in which WikiLeaks has released the cables – only a tiny fraction of the 251,000 files have been published – made it “easy to just make up cables to serve your political agenda”.

    He added: “It’s actually surprising this hasn’t happened yet.”


  5. آج جنگ گروپ نے پاکستانیوں کا سر فخر سے بلند کر دیا ہے

    ویسے سچ کہا ہے کہ پاکستان کی اجنسیاں دنیا کی بہترین اجنسیاں ہیں ،وہ کچھ کر سکتے ہیں جہاں انسان کی سوچ وبھی نہیں جا سکتی .وکی لیک بکھر کو کس طرح استمال کرنا ہے یہ جماتی اور طالبانی مافیا ہی کر سکتے ہیں

  6. وزیرستان کے طالبان ،پاکستان کا میڈیا ،فوج کے لوگ ،اور جماعتی اپس میں مضبوط رابطوں میں ہیں اور ہر محاذ پر اپنا پروپگنڈہ جاری رکھے ہوئے ہیں ، جس دن ممبئی حملہ ہوا اس کے دوسرے دن طالبان کمانڈر نے بیان دیا کے ہم پاکستان کے لئے فوج کے ساتھ لڑیں گے اور جماعتی مافیا میڈیا پر اکر کہنے لگی کے یہ ایک ڈرامہ ہے اور اگر جنگ ہوئے تو ہم ،طالبان اور فوج ساتھ لڑیں گے .اصل میں ممبئی حملہ کرنا طالبان مافیا کی طرف سے پاکستان اور انڈیا کی جنگ کروانا تھا تاکے پاکستان میں طالبان اور جماعتی مافیا کو ایک نجات دہندہ اور محب وطن کے طور پر سامنے لانا تھا

    جماعتی اور طالبانی مافیا ایک طرف سوات کے طالبانوں کی حمایت کرتی رہی دوسری طرف یہ بھی کہتی رہی کے سوات میں سرے دھماکے انڈیا کر وہ رہا ہے یعنی ایک تیر سے دو شکار

    آج بھی ہر ٹاک شو میں ایک نہ ایک جماعتی صحافی یا جماعت اسلامی والا ضرور موجود ہوتا ہے جو اصل میں آی ایس آی ضیاء ال حق گروپ کی طرف سے ہوتا ہے

    اوریہ مقبول جان،عرفان صدیقی ،حمد میر ،شاہد مسعود ،کاشف عباسی ،ہاروں رشید سب جماعتی اور طالبانی مکتبہ فکر کے لوگ ہیں

    جماعت اسلامی کو لوگ ووٹ نہی دیتے اور نہ ہی ان کی اسمبلی میں کوئی نمائندگی ہے ،بیس کروڑ لوگوں میں یہ صرف تیس ہزار ہیں ،پر پھر بھی یہ لوگ ہر ٹاک شوو میں موجود ہوتے ہیں

  7. Well Coordination among Taliban ,ISI Zia ul Haq ,JUI ,Madaris ,Jamaat islami and Taliban Journalists


    وکی لیکس نے بھارتی دہشتگردی کو بے نقاب کردیا۔ سید منور حسن

    لاہور(نمائندہ جسارت)امیرجماعت اسلامی پاکستان سید منو رحسن نے کہاہے کہ وکی لیکس نے سیکولرازم کے نام پر دھوکا دینے والے بھارت کااصل چہرہ بے نقاب کردیا ہے‘بھارت نے پاکستان سمیت خطہ کے دیگر ہمسایہ ممالک کو اپنی دہشت گردی کا نشانہ بنا رکھا ہے‘ بلوچستان اور خیبرپختونخوا میں بھارتی مداخلت کے ناقابل تردید ثبوت دنیا کے سامنے آ گئے ہیں ۔ان خیالات کااظہار انہوں نے جامع مسجد منصورہ میںجمعہ کے اجتماع سے خطاب کرتے ہوئے کیا۔سید منور حسن نے کہاکہ بھارت اقلیتوں پر مظالم، انسانی حقوق کی خلاف ورزی میں سرفہرست ہے اور اس کی افواج کشمیر میں نسل کشی کی مرتکب ہیں۔ مسلمانوں کے خلاف ہندو انتہاپسندوں اور فوج کا گٹھ جوڑ سامنے آگیا ہے۔ دہشت گرد سیاسی جماعتوں کی صورت میں منظم ہیں۔ انہوںنے کہا کہ بھارت نیممبئی واقعے کو بنیاد بنا کر پاکستان کو دہشت گرد ثابت کرنے کے لیے دنیا بھر میں مہم چلائی۔ اب ثابت ہو گیا ہے کہ بھارت بلوچستان اور فاٹا میں دہشت گردی کا مرتکب ہے اور افغانستان میں بیٹھ کر پاکستان میں اسلحہ اور پیسہ تقسیم کررہا ہے اور یہاں تخریب کار بھیج رہا ہی، پاکستانی حکومت عالمی برادری کے سامنے بھارت کے دہشت گردے چہرے کو بے نقاب کرنے میں ناکام رہی ہے۔ پاکستان کی بقا کے لیے ضروری ہے کہ حکمران بھارت کے توسیع پسندانہ عزائم اور بھارتی افواج کے مظالم سے دنیا کو آگاہ کریں اور کشمیریوں کے حق خود ارادیت کے مقدمے کو اقوام عالم کے سامنے پیش کرنے کے لیے کسی مصلحت کو خاطر میں نہ لائیں ۔ انہوں نے کہاکہ کشمیری عوام سید علی گیلانی کی قیادت میں آزادی کے مطالبے اور اپنے حق خود ارادیت کے بنیادی مو¿قف سے کبھی دستبردار نہیں ہوں گے ۔انہوںنے کہا کہ وکی لیکس کے انکشافات نے بھارت کے متعلق ہماری معلومات میں کوئی اضافہ نہیں کیا لیکن ہمارے موقف پر کا ن نہ دھرنے والوں کو اب یقین کر لینا چاہیے کہ بھارت ہٹ دھرمی اور توسیع پسندی کے عزائم کی وجہ سے خطے کے امن کو شدید خطرات لاحق ہو چکے ہیں، بھارت جنگی جنون میں مبتلا ہے اور اسلحہ کے انبار لگا کر اپنی بالادستی قائم کرنے کی ناکام کوشش کر رہاہے۔

  8. Fake WikiLeaks: Pakistan news agency editor sacked

    Islamabad, Dec 12 (IANS) Siddique Sajid, editor of Pakistan’s Online news agency, has been sacked after it published a fake WikiLeaks report that New Delhi allegedly played a role in destabilizing the country’s Balochistan province.

    Online editor-in-chief Mohsin J. Baig, soon upon his return from Turkey where he had accompanied Prime Minister Yousaf Raza Gillani during his official visit there, had ordered an enquiry into the fake WikiLeaks story.

    The decision to sack Siddique Sajid was taken after it was established in the enquiry that he had ‘solely misused’ his editorial authority in the absence of the news agency’s editor-in-chief by ‘fabricating a false story on a highly sensitive subject such as the WikiLeaks’ disclosure’, Online said on its website.

    It regretted the release of the story, its subsequent publication by media, and ‘the consequent erosion of its public credibility’.

    The Online International News Network is one of Pakistan’s largest news agencies.

    ‘We shall continue to perform this useful role in a responsible way as we have always done,’ Baig was quoted as saying.

    ‘I know the difficulty of reporting in a place laced with vested interests operating clandestinely, but reporting on currently the most volatile subject in global media and, that also, without corroborating the story’s contents with factual documents is unacceptable,’ he added.

    The Online story had mentioned India’s role in allegedly destabilizing Pakistan’s tribal areas and Balochistan province and attributed these statements to then US ambassador to India, citing WikiLeaks.

    Online had claimed Saturday that ‘the said story was lifted from the Daily Mail newspaper published from Islamabad’.

    ‘The newspaper is believed to be close to the intelligence agencies in Pakistan and planted stories,’ Online said.

    ‘We have been regularly reproducing stuff from Pakistani media organisations and releasing prominent points,’ the clarification read.

  9. WikiLeaks and Pakistani media
    THIS is apropos of a startling story captioned `Some newspapers publish fake WikiLeaks cables against India` (Dec 10) which reveals the utter irresponsibility and negative journalism by some of our national dailies. One conservative and irresponsible English daily even came up with highly negative editorial littered with propagandist views on Friday.

    Since the bomb of the whistle-blowing website blasted, only this paper has shown complete responsibility and authenticity while publishing the revelations by WikiLeaks.

    Why didn`t our media focus on the revelations like `Army`s continued support for Taliban and Lashkar-i-Taiyba`, `Army`s excessive meddling into the state affairs`, `Prime Minister Gilani`s secret support for drone attacks`, `politicians` hypocritical role`, and `the dual play by major leaders of Islamic world`? Most of our national dailies have tried to highlight those issues which were not our real issues. Most revelations have been concocted and forged. Shame for our media except Dawn Media Group.