ISI’s investment in Pakistani blogsphere: Moin Ansari and Ahmed Quraishi exposed

Could it be possible that ISI invested in right wing blogs but ignored to infiltrate the seemingly neutral, civil society ones?

Related articles:

In rejection of pseudo-liberals of Pakistan – by Sarah Khan

Adil Najam, ATP and the closet Taliban in Pakistani blogsphere

Adil Najam and his pseudo-liberals’ outpouring of sympathy for Sherry Rehman – by Sarah Khan

Another pseudo-liberal muck-raking of the PPP: So what’s new? – by Qudsia Siddiqui

Much more than a petition: A critical view on the PTH-LUBP differences – by Qudsia Siddiqui

Onward march of the MQM propagandists

We are pleased to cross-post an excellent investigative article by CPM at Cafe Pyala. While the author has taken an excellent dig at exposing the relatively unrefined operatives of the ISI who currently infiltrate the Pakistani blogsphere, we remain keenly attentive to other, more subtle and refined operatives of the ISI and its associates (e.g., Jamaat-e-Islami, PTI and MQM) who are polluting the internet, disguised as neutral, objective analysts of the ‘civil’ society, with a clearly anti-politician and anti-democracy agenda.

In other words, while the following post exposes the ISI’s investment to spread a right wing mindset in the Pakistani blogsphere, it will be naive to assume that they have not made such investments in the ‘seemingly’ secular, neutral, civil society blogs to promote an anti-politician and anti-democracy mindset. (Sarah Khan)

Connecting the Dots
Source: Cafe Pyala

So, after quite a while, I was once again checking out the website of The Dawn because somebody asked me about it. And no, I don’t mean Dawn as in the newspaper; in fact, I think the Dawn Media Group once even threatened, or at least contemplated threatening, them with legal action (I have no idea what became of it). And suddenly, something caught my eye that made bells go off in my mind. It was quite a Eureka! moment.

But before I tell you what my Eureka! moment was, let’s all just take a moment to understand what The Dawn really is.

Its flowery tagline proclaims it as a “News digest of the prophetic Sunrise in the East.” If that’s not enough to impress you, in its ‘Why The Dawn News?’ section, it clearly implies that the Quaid-e-Azam Mohammad Ali Jinnah was somehow involved in its founding (even though it exists only as a web-paper and the web didn’t actually come into being until about 46 years after the founder of Pakistan passed away). It talks about Jinnah founding Dawn and The Pakistan Times prior to Partition before cleverly (and grammatically incorrectly) sidestepping the issue and adding “This Newspaper is inspired the founding father of Pakistan [sic] and revelation of the Shair e Mashriq Alama Iqbal.” It even uses the following famous photograph of Jinnah to bolster its credentials.

It then goes on a tangential rant about the warped world view of communists, socialists and secularists before concluding, right at the end, with:

“This site has nothing to do dawn.com”

Prepositions, it seems, are not its strong point. But you may already have surmised that this is not the most widely circulated English paper in Pakistan from the vitriol it spews against alleged “5th columnists” (many of whom write for Dawn) such as Asma Jahangir, Ayaz Amir, Irfan Husain, Ayesha Siddiqa, Imtiaz Alam, Pervez Hoodbhoy, Hasan Nisar, Ardeshir Cowasjee, Najam Sethi, Dr. A.H. Nayyar, Nadeem Farooq Paracha and Huma Yusuf (see Wall of Shame on right of the site’s page). Far more hilariously, however, it adds the following disclaimer in its ‘About Dawn News‘ section:

“The Dawn News makes no representations as to accuracy, completeness, currentness [sic], suitability [sic], or validity of any information on this site & [sic] will not be liable for any errors, omissions, or delays in this information or any losses, injuries, or damages arising from its display or use.All information is provided on an as-is basis. The Dawn News does not accept any responsibility for sites with similar sounding names.”

Right then. Aren’t you glad you have that sorted out?

Anyway, now that you all understand what I am talking about and I have (hopefully) set up the context, here’s what provoked my Eureka! moment. The website says this about itself:

“The Dawn News is owned and operated by Sapartese Management. There are several editors, Moin Ansari, Amardeep Singh, and Lisa Bernstein.”

Now why did this catch my eye and set off chimes in my head? Well, mainly because the juxtaposition of these important sounding but unknown names seemed vaguely familiar. The combination of one alleged gora/ gori, one alleged Indian and one alleged Pakistani name reminded me of something I once read.

Remember this post about a (well-funded) rag called The Daily Mail? Remember what I had written about the story featured in that post, authored allegedly by “Cherry Ferguson in London, Kapil Verma in Mumbai and Ambreen Nadeem Janjua in Islamabad”?:

“One word to the wise: don’t believe any of the bylines. I doubt any of these people actually exist.”

Incidentally, our persistent friend Marvi Sirmed had actually called up the Mumbai Press Club after that post, only to discover that no journalist by the name of Kapil Verma is known to anyone there. Big surprise. Not. Another of The Daily Mail‘s regular ace reporters namedChristina Palmer, a foreigner based ostensibly in Delhi, apparently does not exist either according to the Indian government (which did try looking for her). The Daily Mail‘s editor Makhdoom Babar even admitted as much, claiming it was a pseudonym “to protect her identity.” (Since she stopped writing soon after the Indians arrested one of their Islamabad-based diplomats, Madhuri Gupta, for spying, there was even speculation that Ms Palmer was actually Ms Gupta… which, if true – Babar denies of course – might give you a little more insight intoThe Daily Mail.)

In any case, I was intrigued enough by the names to Google them. And guess what I discovered? These aresome busy journalists! The exact same combination of names (with some minor additions here and there) appears on at least six other separate sites as editors.

Here’s something called Daily Mail Post:

Here’s the Pakistan Ledger:

Here’s Rupee News:

Here’s Pakistan Patriot:

Here’s Today’s Views:

And here’s Pakistan Independent, which actually ends up getting confused (can you blame them?) and talking aboutRupee News in it’s own ‘About’ section:

In addition, I found another 4 sites where at least one of the above illustrious personalities were listed as editors. These included The Pakistan Times (or New Pakistan Times), the Khalistan Times, the Times of Kabul and theHindustan Globe. All these sites have the exact same description about their ‘team’ of contributing authors which always includes the following list in exactly the same order, typos and all:

“Moin Ansari is a 50-something US-raised Pakistani American living somewhere in the US. His political background is well to the left of centre,  and is very interested in investigative history, international relations, immigration, cultural integration and language policy issues. He is presently working on a long term doctorate in history.

Jason Miller is a tenacious anti-capitalist and vegan animal liberationist. He is also the founder and editor of Thomas Paine’s Corner, associate editor for Cyrano’s Journal Online, blog director for The Transformative Studies Institute and associate editor for the Journal for Critical Animal Studies.

Isha Khan is a Bangladeshi activits who regualrly posts on Rupee News.

Dr. Fawzia Khan
A professor based in New Jersey who writes for various magazines including Counterpunch.

Dr. Abdul Ruff
Prolific writer from Delhi who regularly contributes to Rupee News

Dr. Koncha
A Dalit activits from Hydrabad India who highlights Dalit issues in Dalit Freedom Network

Jim Mondavi: 27 year old economist and journalist, center-left.

Riaz Khan
An American freelance journalist who lives in the US

Munir Khan
An Indian activist who writes on politics

Ahmed Quraishi
A Pakistani nationalist who has his own site www.ahmadquraishi.com

Andaleeb etc. etc.”

Do note the second last name and the “etc. etc.” at the end (that’s how it reads on all the sites). Actually finding Ahmed Quraishi listed on ALL these sites probably was not altogether unpredictable since even The Dawn, in its description about itself, throws in a reference to the infamous obsession of his mentor Zaid Hamid, i.e. Ghazwa-e-Hind.

I also noticed that all these sites were “owned” by the company called Sapartese Management (sometimes misspelled as Sapertese). Digging further, I discovered at least another 8 sites / papers that were owned by this little-known-but-apparently-massive player in the media market (Rupert Murdoch, watch out!). The ‘editorial boards’ (always multiple editors) were slightly different than the ones in the first 11, but all still counted the same writers as their contributing authors. Their names? Times of BombayThe Delhi TimesDacca TimesThe Daily Mail TimesBharat GlobePakistan AkhbarMusalman Timesand Views Times. Interesting collection, isn’t it? And I’m not even listing a number of other blogs also managed by the same company. Unsurprisingly, all sites seem to have the exact same political world view, i.e. hawkishly pro-Pakistan, virulently anti-India and suitably ambivalent about the Afghan Taliban.

Have a look at what all these different sites – which, incidentally cross-reference and promote each other constantly – look like.

But perhaps you’re saying, so what? All this proves is that the same bunch of high-energy people are very enthusiastic about writing for different blogs and papers. And that the company that runs all these sites, even if it’s going over the top with so many titles, is well within its rights to standardize the look of its various publications.

Well, then let’s take a look at the ‘company’ that allegedly owns all these sites: Sapartese Management. There’s one thing quite curious about it. The only place it seems to exist is on these websites; Google it: there is no separate website with any listed office. For a company running at least 19 ‘prestigious’ publications all over the globe, wouldn’t you think it would have a bustling office somewhere?

So I began to pay attention to the contact details for these various publications and the addresses listed for them as well as for, sometimes, Sapartese Management. It proved remarkably difficult to pin down where the company’s offices actually were, mainly because they seemed to be moving around quite a bit. For example, according to The Dawn, Sapartese was located at “1013 Gates Court, Morris Plains, NJ 07950″ but according to Pakistan Ledger its parent company was located at “3333 5th Avenue, New York, NY.” Other publications listed a number of other addresses, often also in New York.

But there was something funny about these addresses too, as some might have already gathered. As anyone who has walked around or looked for directions in New York can tell you, there’s critical information such as ZIP codes and Suite numbers missing. In fact, there is no building number 3333 on 5th Avenue in Manhattan, the boulevard numbers actually end in the mid-2000s. Look it up on Google maps, I am not kidding. There is another 5th Avenue in Queens but the houses there are numbered in the single digits. Neither is there, it seems, a 1013 Gates Court in Morris Plains, NJ.

Some of the other office addresses are equally absurdly manufactured. For example, the offices of the Times of Bombay are listed as “76543 34th Street, New York, NY” and The Delhi Times as “5555, 15th Street, New York, NY.” Neither exist. If you actually Google these addresses (obviously someone forgot about the extensive mapping of addresses in the US), some land you up in parking lots, others in the middle of the highway. Even the address Mr. ‘Moin Ansari’ – who owns at least 21 domain names – provides while registering domain names is seemingly fictitious.

Incidentally, who really is this mysterious Moin Ansariwho lives “somewhere in the US”? I have no idea if he is either this man or this man or someone entirely different altogether. It must be said, however, that the interview in the second link refers to him as “an executive in the Information Technology industry” and the person under whose name Rupee News is registered also lists a company by the name of Crestech in his registration details. A software company owned by the Crescent Group is also called Crestech but I have no idea if it’s the same one being used here. Perhaps I’ll leave that for another time or for others to probe.

Do I really need to spell out who I think has the resources and the motivation to spin this elaborate web of fake publications and yet be so incompetent about it? And what does that tell you about Ahmed Quraishi and the people associated with papers like The Daily Mail?

Eureka?

……….

Moin Ansari (thanks to Zalaan for pointing towards this video, released by Rupee News)

Moin Ansari is a political scientist at heart and has been writing for more then two decades about Pakistan, Pakistani history, and building the right international relations of Pakistan. Moin Ansari is an executive in the Information Technology industry and has been for the past 25 years. He has three bachelors degrees, and two masters degrees from the best universities in the USA.
www.rupeenews.com / http://www.ajma.org

Latest Comments
  1. Sarah Khan
    Reply -
  2. Sarah Khan
    Reply -
  3. Sarah Khan
    Reply -
  4. Sarah Khan
    Reply -
  5. Sheen Alif
    Reply -
  6. Sheen Alif
    Reply -
  7. shahid mahmood
    Reply -
  8. Sarah Khan
    Reply -
  9. Mobarak Haider
    Reply -
  10. Sarah Khan
    Reply -
  11. Abdul Nishapuri
    Reply -
  12. Zalaan
    Reply -
  13. Zalaan
    Reply -
  14. Sarah Khan
    Reply -
  15. Akhtar
    Reply -
  16. Zalaan
    Reply -
  17. Sarah Khan
    Reply -
  18. Sarah Khan
    Reply -
  19. Sarah Khan
    Reply -
  20. Irfan
    Reply -
  21. Akhtar
    Reply -
  22. Shayna Harward
    Reply -
  23. KMR Overseas
    Reply -
  24. khalid humayun
    Reply -
  25. Moni Ansari
    Reply -
  26. Moni Ansari
    Reply -
  27. Gorki
    Reply -
  28. Sanjeev singh
    Reply -
  29. Pheromone Advice
    Reply -
  30. Charlotte property
    Reply -
  31. Tabinda qaiser
    Reply -
  32. uhupage.com
    Reply -
  33. Anthonycype
    Reply -
  34. air max pas cher
    Reply -
  35. Social Network
    Reply -
  36. bletjyger
    Reply -
  37. google adwords api software
    Reply -
  38. house clearance bishops stortford
    Reply -

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>